1. Sekiranya maklumat yang diberi oleh pemohon ketika mengisi borang permohonan MyONLINE*PASPORT adalah salah atau kurang tepat dan |
tidak mengikut TERMA & SYARAT ini akan membolehkan 'PERMOHONAN DITOLAK’ dan ‘BAYARAN TIDAK AKAN DIKEMBALIKAN’ |
|
2. Pemohon wajib muat naik foto terkini yang diambil dalam tempoh 3 bulan sebelum tarikh permohonan. |
|
3. Untuk mengambil pasport, pemohon perlu hadir sendiri (tidak boleh diwakilkan) ke kaunter Pejabat Imigresen bahagian pengeluar pasport yang |
dipilih ketika permohonan MyONLINE*PASPORT. Sebarang penukaran tempat pungutan tidak dibenarkan. |
|
4. Permohonan di bawah 18 tahun : |
a. Penjaga yang memberi izin perlu hadir semasa pengambilan pasport. |
b. Sekiranya penjaga yang memberi izin bukan yang terdapat dalam permohonan MyONLINE*PASPORT tidak dibenarkan untuk |
melakukan permohonan, pemohon perlu hadir ke kaunter Pejabat Imigresen bahagian pengeluar pasport dan perlu membawa sijil lahir pemohon. |
|
|
5. Permohonan yang dibenarkan : |
a. Permohonan gantian dalam keadaan biasa sahaja yang dibenarkan |
b. Buku Pasport dalam keadaan baik (tidak berconteng, terkena air atau koyak) dan pasport bercip |
c. Permohonan hanya dibenarkan untuk kanak-kanak yang berumur 12 tahun keatas. |
|
6. Bayaran Pasport : |
a. RM100 untuk Tempoh Dokumen 2 Tahun |
b. RM300 untuk Tempoh Dokumen 5 Tahun |
c. Bayaran Separuh Harga |
i. RM150 untuk 5 tahun |
*** Kelayakan Bayaran Separuh Harga - Kanak-kanak yang belum mencapai usia 12 tahun semasa mengemukakan permohonan |
|
7. Pungutan Dokumen : |
a. Pemohon perlu hadir ke Pejabat Imigresen bersama resit bayaran dan dokumen sokongan mengikut kategori berikut: |
i. Pemohon 18 tahun ke atas - Kad Pengenalan dan Buku Pasport asal |
ii. Pemohon di bawah 18 tahun - Kad Pengenalan Penjaga, Sijil Lahir dan Buku Pasport asal |
Sila Klik Link Di Bawah Untuk Permohonan Terus My Online Pasport
|
https://eservices.imi.gov.my/myimms/myPassport?action=welcome&lang=ms&type=26&module=passport |
|
No comments:
Post a Comment