ABOUT ME : I Wish That Little Star Could Be Mine, And I Wish Really Wish It Could Shine So Bright...Stay Shining Dear Star, Please Bright My Day, Show Me The Way..Hey Little Star Please Smile, Shine Your Light On Me, On Me On Me And Only Me...Even I Am So Far Far Away...But I Can Still Feel You, Praying And Hope For You But In The Worst Silent Way...

Wednesday 25 January 2012

Fungsi Turbo




Fungsi Turbo

Mula2 Kita Kenal Fungsi Turbo Tu Dulu. Turbo Ni Tugasnya Nak Compress & Supply Udara Yg Melebihi Atmospheric Pressure Ke Enjin. Utk Enjin N/A, Tekanan Udara Yg Boleh Diterima Ialah 1 Bar, Tak Kira Lah Pakai Surbo Ke Apa Ka, Tetap 1 Bar Je. Utk Supercharger & Turbocharger, Ianya Boleh Bekalkan Tekanan Udara Tambahan, So (Tekanan Yg Diset Pd Turbo) + 1 Bar(14.5psi). Mmg Kadg2 Kita Tgk Value Boost Meter Kita, 10psi, 11psi, Nampak Skit Tapi Kita Jgn Lupa Yg Nilai Ni On Top Of Atmospheric Pressure! Lagi Tinggi Density Udara Yg Dibekalkan Kpd Enjin (Especially Udara Sejuk Lepas Disejukkan Oleh Intercooler), Lagi Bagus & Byk Combustion/Pembakaran Berlaku Dlm Enjin. So End Result Lagi Tinggi Power Output Enjin.


Mcm Mana Turbo Boleh Hasilkan Kesan Sebegini? Nak Fahamkan Yg Ni, Kita Kena Tau Struktur Turbo Tu Sendiri. Turbo Ada 2 Housing, & 2 Wheel. Satu Dipanggil Turbine Housing, Dimana Ada Turbine Wheel. Turbine Housing Menerima Gas Panas Dpd Exhaust. Turbine Wheel Akan Bersambung Dgn Compressor Wheel, Melalui 1 Shaft. So Bila Turbine Wheel Pusing, Pd Masa Yg Sama Compressor Wheel Akan Berpusing. Pusingan Turbine Wheel Akan Sedut Udara Masuk, & Compressor Wheel Akan Compress Udara Ni Utk Dihantar Ke Enjin. Sebelum Sampai Enjin, Udara Panas Ni Akan Lalu Intercooler, Dimana Udara Tu Akan Disejukkan, Lalu Disalurkan Ke Throttle Body, Masuk Ke Enjin. Lagi Laju Wheel Ni Spin, Lagi Byk Haba Dihasilkan, So Ini Pentingnya Ada Turbo Yg Sesuai Saiznya Utk Kegunaan Kita Utk Extract Power Yg Sebaiknya. Turbo Yg Kecil Akan Overwork, Yg Mana Byk Haba Terhasil, Yg Akan Menurunkan Prestasi Enjin. Begitu Juga Dgn Saiz Turbo Yg Terlalu Besar, Turbo Akan Lambat Spool, Kena Rev Tinggi2 Baru Spool Dimana Utk Road Use, Hari2 Jln, Tak Guna Cara Mcm Ni. Rugi Je. Itu Pentingnya Saiz Turbo Yg Sesuai Dgn Enjin & Kegunaan Kita.


Bila Kita Tgk Turbo Tu Sendiri, Kdg2 Kita Perasan Ada A/R Ratio Tertulis Pd Housing Turbo Tu. Apa Dia A/R Ratio Ni? Basically Apa Yg Kita Perlu Tau Ialah Lagi Tinggi A/R Ratio, Lagi Slow Turbine Tu Perlu Berpusing Utk Hasilkan Boost Yg Sama. Cthnya Kalau 1 Turbo Mempunyai A/R 0.4, & Satu Lagi Mempunyai A/R 0.6, Turbine Turbo Yg A/R Rationya 0.6 Hanya Perlu Berpusing Lebih Perlahan Utk Menghasilkan Boost Yg Sama, Katakan 1 Bar. Apa Kelebihannya? Haba Yg Terhasil Adalah Kurang, & Turbine Tersebut Lebih Efficient Utk Boost Yg Tinggi. Apa
Disadvantagenya? Lambat Spool, So Kena Rev Tinggi Baru Dia Spool & Boost Terhasil.


Ada Sesetengah Pengguna Rasa Turbo Yg Sedia Ada Tak Mencukup Utk Kegunaannya. Biasalah Naluri Manusia, Tak Pernah Cukup  Ada Yg Terfikir Utk Upgrade? Mcm Mana?


Byk Cara Sebenarnya Kalau Nak Upgrade. Antaranya:


1. Tukar Compressor Wheel & Housing Kpd Saiz Yg Lebih Besar Dpd Yg Sedia Ada, Utk Bagi More Boost Pd Top-End, & Lagi Efficient. Sekali Lagi, Kena Pilih Dgn Betul Sebab Saiz Kena Match Dgn Characteristic Engine (Spt Rpm Range, Power Output, Dsb)

Fungsi Turbo


2. Upgrade Keseluruhan Turbo, Iaitu Kpd Saiz Yg Lebih Besar Dpd Standard. Cthnya Kalau Standard Pakai GT25, Upgrade Ke GT28 Dsb.


Selain Dpd Tu, Ada Juga Option Utk Kita Upgrade Kpd Turbo Yg Material Turbine-Nya Selain Dpd Besi, Spt Ceramic. Ceramic Wheel Spool Lagi Cepat, Tapi In Term Of Ketahanannya, Kurang Berbanding Dgn Besi. Ceramic Ni Kurang Tahan Boost Yg Tinggi, Senang Pecah, So Ada Pro & Cons-Nya. 


Boleh Juga Guna Roller Bearing Type Turbo, Dimana Jenis Yg Ni Mempunyai Bearing Friction Yg Rendah, So Sama Mcm Ceramic Wheel, Dia Spool Cepat Berbanding Dgn Conventional Bearing Tapi Tak Sacrifice Ketahanannya, So Still Thn Lasak, Boleh Di'buli' Dgn Mudah On-Road. My Personal Oppinion, This Is The Way To Go, Roller-Bearing Turbo. Saya Sendiri Menggunakan Jenis Roller-Bearing. Byk Manufacturer Dah Pakai Jenis Ni Cthnya Garrett, & Most Aftermarket Turbos Spt Apexi, Trust, HKS Pakai Roller-Bearing. Garrett Claimed Yg Roller-Bearing Turbo-Nya Akan Spool Dlm 30% Lebih Cepat Dpd Conventional Turbo, Yg Mana Ini Improvement Yg Bagus.

Now, Bila Dah Tau Option2 Kita, Apa Lagi Yg Perlu Kita Consider? 

Selain Dpd Yg Disebut Diatas, Ada Lagi Perkara2 Lain Yg Perlu Kta Ambil Perhatian & Fahamkan Betul2 Sebelum Buat Apa2 Modification Pd Kereta Kita. Pertamanya, Dgn Tambah Boost, Fuel Requirement Kita Pun Bertambah, So Kita Kena Pastikan Fuel Mencukupi, Kalau Tidak Gerenti Jadi 'Knocking', Yg Mana Dgn Mudah Saja Internal Enjin Kita Boleh Rosak, Sekali Lagi: Duit Kena Keluar Utk Rebuild Enjin. So Pastikan Buat Dyno Test, Or On-Road Test Dgn Extensive-Nya. Kalau Enjin Tak Boleh Thn Test2 Tersebut, Jgn Harap Boleh Survive Bila Kita Hentam Betul 100% Full Throttle On-Road.

Keduanya, Cooling. Most New Generation Turbo Mmg Water-Cooled, So Ada Pipe Dpd Utk Salurkan Coolant Ke Core Turbo Tersebut. So Kita Kena Selalu Maintain Cooling System Enjin Kita, Check Coolant Selalu, Tambah Kalau Kurang, Servis Cooling System Kita Selalu & Pastikan Radiator Berfungsi Dgn Optimum.
Ketiganya, Intercooler. Mesti Pasang Intercooler, No Question About That. Tapi, Kdg2 Bila Kita Upgrade Turbo, I/Cooler Yg Sedia Ada Tak Mampu Tampung Heat Build-Up, So Dah Tak Efficient. Mcm Mana Kita Nak Tau? Ambik Real-Live Temp Pd Intake & Exit Outlet Pd I/Cooler, Sambung Ke Digital Temp Monitor, Buat On-Road Test & Sebaik2nya Kalau Ada Temp Monitor Yg Boleh Sambung Ke Port Laptop Lagi Bagus, Sebab Boleh Record Data. Kalau Tak, Ajak Kawan Utk Monitor Perubahan Suhu. Ambil Kira Juga Faktor Ambient Temp, Traffic Dsb. Kalau Dah Ta Kefficient, Sekali Lagi Ini Boleh Sebabkan 'Knocking'. Option Kita: Upgrade Airflow Ke I/Cooler, Spt Bubuh Kipas, Tambah Water Spray Utk Turunkan Suhu Terutamanya Masa Traffic Jam, Or Upgrade I/Cooler Yg Core-Nya Lagi Efficient Utk Pindahkan Haba.

Sebaik2nya Pilih Turbo Yg Matching Dgn Kereta Kita, Jgn Main Hentam 'Plug-And-Play' Ja, Itu Bukan Caranya. Salah Pilih Saiz, Merana La Enjin. Jgn Main Ikut Org, Belajar Fahmkan Technical Aspect Of Turbocharger, Then Kita Boleh Decide Sendiri Apa Yg Kita Perlu Utk Kereta Kita. Ambil Tahu Apa Jenis Turbo, A/R Ratio, Dsb Pd Enjin Kita, Bukan Hanya Tau Lenjan Je, Tapi Apa Pun Tak Tau. Kalau Ada Sesetengah Org Yg Tak Tau Jaga Kereta, Tau Isi Minyak Ja, Enjin Tak Maintain Dsb, Dlm Golongan Yg Pakai Turbo, Org Yg Tak Tau Apa2 Pasal Turbo, Even Jenis Turbonya, Berapa Boost, A/R Ratio Dsb, Ha Org2 Mcm Ni Sekapal La Dgn Org Yg Tak Ambil Tau Langsung Paal Maintenance Enjin Dsb, Tau Drive & Isi Minyak Je  So Kalau Anda Tak Mau Tergolong Dlm Kumpulan Mcm Ni, Ambil Tau, Belajar & Fahamkan Mengenai Turbocharger Anda!

No comments:

Ratings and Recommendations by outbrain

PROMOTION TERBAIK